Польза натуральных продуктов. Витамины, макроэлементы

Воскресный тропарь: «Ангельские силы на гробе Твоем. Тропари и кондаки воскресные

Глас 1-й


Тропарь


Камени запечатану от иудей и воином стрегущим Пречистое Тело Твое, воскресл еси тридневный, Спасе, даруяй мирови жизнь. Сего ради силы Небесныя вопияху Ти, Жизнодавче: слава воскресению Твоему, Христе, слава Царствию Твоему, слава смотрению Твоему, Едине Человеколюбче.


[Хотя камень был запечатан иудеями, а воины стерегли Пречистое Тело Твое, Ты, Спаситель, воскрес на третий день, даруя тем жизнь миру. Потому Силы Небесные взывали к Тебе, Податель жизни: «Слава Воскресению Твоему, Христе, слава Царству Твоему, слава Промыслу Твоему, Единый Человеколюбец!»]


Кондак


Воскресл еси яко Бог из гроба во славе, и мир совоскресил еси, и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе; Адам же ликует, Владыко, Ева, ныне от уз избавляема, радуется, зовущи: Ты еси, Иже всем подая, Христе, воскресение.


[Ты воскрес, как Бог, из гроба во славе, и мир с Собою воскресил; и естество человеческое воспевает Тебя как Бога, и смерть исчезла; Адам ликует, Владыка, и Ева, ныне от уз избавляемая, радуется, восклицая: «Ты, Христе, даруешь всем воскресение!»]





Глас 2-й


Тропарь


Егда снизшел еси к смерти, Животе безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества; егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся силы Небесныя взываху: Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе.


[Когда Ты, Жизнь Бессмертная, сошел к смерти, тогда ад умертвил сиянием Божества; когда же Ты и умерших возвел из глубин земли, все Небесные Силы восклицали: «Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!»]


Кондак


Воскресл еси от гроба, всесильне Спасе, и ад, видев чудо, ужасеся, и мертвии восташа. Тварь же видящи срадуется Тебе, и Адам свеселится, и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.


[Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, и ад, увидев это чудо, ужаснулся, и мертвые воскресли. И род человеческий, видя это, радуется с Тобою, и Адам веселится, и мир, Спаситель мой, прославляет Тебя непрестанно.]




Глас 3-й


Тропарь


Да веселятся небесная, да радуются земная, яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть; из чрева адова избави нас и подаде мирови велию милость.


[Да веселятся Небесные, да радуются земные, ибо явил мощь руки Своей Господь: смертью победил смерть, сделался первенцем из мертвых; от чрева ада избавил нас и даровал миру великую милость.]


Кондак


Воскресл еси днесь из гроба, Щедре, и нас возвел еси от врат смертных; днесь Адам ликует и радуется Ева, вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно Божественную державу власти Твоея.


[Воскрес Ты в сей день из гроба, Милостивый, и вывел нас из врат смерти. Ныне Адам ликует и радуется Ева и вместе с ними пророки с патриархами непрестанно воспевают Божественную силу власти Твоей.]





Глас 4-й


Тропарь


Светлую воскресения проповедь от Ангела уведевша Господни ученицы и прадеднее осуждение отвергша, апостолом хвалящася глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.


[Радостную весть о воскресении узнав от Ангела и освободившись от прародительского осуждения, Господни ученицы, торжествуя, говорили апостолам: «Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, дарующий миру великую милость!»]


Кондак


Спас и Избавитель мой, из гроба яко Бог воскреси от уз земнородныя и врата адова сокруши, и яко Владыка воскресе тридневен.


[Спаситель и Избавитель мой, из гроба, как Бог, воскресил от оков на земле рожденных, и врата ада сокрушил и, как Владыка, воскрес на третий день.]





Глас 5-й


Тропарь


Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся, яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.


[Слово, безначальное как Отец и Дух, от Девы родившееся для спасения нашего, воспоем, верные, и поклонимся Ему, ибо благоволил Он плотью взойти на Крест, и претерпеть смерть, и воскресить умерших славным воскресением Своим.]


Кондак


Ко аду, Спасе мой, сошел еси, и врата сокрушивый яко Всесилен, умерших яко Создатель совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче. Темже вси зовем: спаси нас, Господи.


[В ад сошел Ты, Спаситель мой, и сокрушив, как Всемогущий, врата его, умерших воскресил с Собою, как Творец, и жало смерти уничтожил, и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. Поэтому все мы восклицаем Тебе: «Спаси нас, Господи!»]





Глас 6-й


Тропарь


Ангельския силы на гробе Твоем и стрегущия омертвеша, и стояше Мария во гробе, ищущи Пречистаго Тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него; сретил еси Деву, даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.


[Ангельские силы явились при гробе Твоем, и стража омертвела, и стояла Мария в гробнице, ища Пречистое Тело Твое. Ты сковал ад, не пострадав от него; Ты встретил деву, даруя жизнь. Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!]


Кондак


Живоначальною дланию, умершия от мрачных удолий Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех Спаситель, Воскресение и Живот, и Бог всех.


[Источающей жизнь рукой Своей из мрачных глубин умерших всех Податель жизни Христос Бог воскресив, воскресение даровал роду человеческому, ибо Он - Спаситель, Воскресение и Жизнь, и Бог всех.]





Глас 7-й


Тропарь


Разрушил еси Крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай, мироносицам плач преложил еси и апостолом проповедати повелел еси, яко воскресл еси, Христе Боже, даруяй мирови велию милость.


[Ты сокрушил Крестом Твоим смерть, открыл разбойнику рай, плач мироносиц превратил в радость и апостолам проповедовать повелел, что Ты воскрес, Христе Боже, даруя миру великую милость.]


Кондак


Не ктому держава смертная возможет держати человеки: Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея. Связуемь бывает ад, пророцы согласно радуются: предста, глаголюще, Спас сущим в вере, изыдите вернии в воскресение.


[Уже не сможет больше власть смерти удерживать людей, ибо Христос сошел в ад, сокрушая и уничтожая силы ее. На ад налагаются цепи; пророки единодушно радуются, вещая: «Явился Спаситель пребывающим в вере, выходите, верные, для воскресения!»]





Глас 8-й


Тропарь


С высоты снизшел еси, Благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей, Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе.


[С высоты сошел, Милосердный, погребение принял трехдневное, да нас освободишь от страданий; Жизнь и Воскресение наше, Господи, слава Тебе!]


Кондак


Воскрес из гроба, умершия воздвигл еси, и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем воскресении, и мирстии концы торжествуют, еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.


[Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг и воскресил Адама, и Ева ликует о Твоем воскресении, и пределы мира празднуют Твое воскресение из мертвых, Многомилостивый.]

Восемь церковных гласов


Гласы - музыкальная система из восьми ладов (гласов), лежащая в основе старинных песнопений в Православной Церкви. В широком смысле гласом можно назвать набор мелодий, на которые поются те или иные песнопения. В певческой практике сложилось понимание гласа как мелодии, служащей трафаретом для распевания всех текстов, к данному гласу относящихся. Попевки одного гласа не одинаковы (как в греческом, так и в русском пении) для ирмосов, прокимнов, тропарей. Так как в богослужении употребляются песнопения разных типов: тропарь, стихира, прокимен, ирмос и др. - для них установлены и различные напевы. Таким образом, чтобы правильно спеть, необходимо знать не только номер гласа, но и его тип: тропарный, стихирный или иной.


Тем не менее, музыкальная основа всех мелодических вариантов одного и того же гласа и доныне одна и та же - она сохранялась более или менее постоянно в течение веков.


Восемь гласов составляют т.н. систему «осмогласия» (т.е. восьмигласия), которая охватывает почти весь основной фонд церковной музыки. Большинство песнопений богослужений одной недели подчинено одному из восьми гласов. Восемь недель образуют восьминедельный гласовый цикл.


По преданию Православной Церкви, систему гласов ввел преподобный Иоанн Дамаскин. Гласов всего 8, из них 4 основных и 4 косвенных. В Греческой Церкви они так и именуются: 1, 2, 3, 4, 1 косв., 2 косв., 3 косв., 4 косв., а в Русской соответственно 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.


Ниже приведем небольшие «описания» каждого гласа, а также далеко не полный перечень наиболее знакомых верующим песнопений разных гласов.


ГЛАС 1 - древние церковные писатели говорили, что «первый глас важен, величествен и наиболее торжествен». Его сравнивали с солнцем, говоря, что он прогоняет леность, вялость, сон, грусть и смущение. В первой строке и тропарного, и стихирного распевов этого гласа есть широкий «шаг» мелодии наверх, что и придает ему мерность, важность и торжественность.


Тропарь Кресту «Спаси, Господи, люди Твоя»;

Тропарь Богоявлению «Во Иордане крещающуся Тебе, Господи»;

Тропарь Успению «В рождестве девство сохранила еси»;

Догматик «Всемирную славу»;

Ирмосы канонов Св. Пасхи «Воскресения день, просветимся, людие»;

Рождества Христова «Христос раждается, славите»;

Ирмосы воскресного канона «Твоя победительная десница».


ГЛАС 2 - «исполнен кротости, благоговения, он утешает печальных и отгоняет мрачные переживания». Поется несколько вариантов этого гласа, однако общее - гибкая мелодия, светлая интонация - присутствует во всех вариантах распевов.


Тропарь Нерукотворенному образу «Пречистому Твоему образу покланяемся, Благий»;

Тропарь Крестителю и Предтече Иоанну «Память праведнаго с похвалами»;

Тропарь субботы, всем святым и усопшим

«Апостоли, мученицы и пророцы»;

Богородичен «Преблагославенна еси, Богородице Дево»;

Ирмосы канонов «Во глубине посла иногда», «Грядите, людие».


ГЛАС 3 - «глас бурный, он, как море при непогоде, побуждает на духовный подвиг». Эта характеристика древних относится в полной мере к поющемуся у нас тропарному распеву гласа. Стихирный же распев более безмятежен.


Кондак Рождеству Христову «Дева днесь Пресущественнаго раждает»;

Тропарь вмч. Пантелеимону «Страстотерпче святый»;

Воскресная стихира «Твоим Крестом, Христе Спасе».


ГЛАС 4 - «двоякий: то возбуждает радость, то внушает печаль. Тихими и мягкими переходами тонов он сообщает покой душе, внушает стремление к Вышнему, наиболее выражая действие на нас Божией благодати». Пожалуй, один из наиболее употребительных и «популярных» гласов церковного пения в сравнении с другими. Многие известные всем тропари написаны именно на этот глас. Его логичное и простое мелодическое строение доступно всем.


Тропарь Рождеству Христову «Рождество Твое, Христе

Боже наш»;

Тропарь Божией Матери «Богородице Дево, радуйся»;

Тропарь свт. Николаю «Правило веры и образ кротости»;

Догматик «Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид»;

Ирмосы канона Богородице «Отверзу уста моя»;

Ирмосы воскресного канона «Моря чермную пучину».


ГЛАС 5 - «успокаивает душевные волнения, он подходит для плача о грехах». Мелодия гласа равномерно «покачивает» слова песнопений, интонация скользит то вверх, то вниз, давая ощущение покоя и бесконечности.


Заупокойный седален «Покой, Спасе наш, с праведными рабы Твоя»;

Воскресные тропари «Ангельский собор» («Благословен еси,

Господи, научи мя оправданием Твоим»);

Догматик «В Чермнем мори».


ГЛАС 6 - «рождает благочестивые чувства - преданность, человечность, любовь». Так писали древние. Мы же знаем этот глас и как глас сосредоточенности и скорби - минорная интонация, в которой, как по «ступенькам», поднимаются слова текста.


Воскресная песнь по Евангелии «Воскресение Христово видевше»;

Тропарь (стихира) Святому Духу «Царю Небесный»;

Стихира «Воскресение Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небеси»;

Погребальная стихира «Зряще мя безгласна»;

Ирмосы канона «Яко по суху пешешествовав Израиль»

(6-я песнь «Житейское море»).


ГЛАС 7 - «глас мягкий, трогательный, увещающий. Он ласково убеждает, призывает, просит об умилостивлении». Из всех гласов нашего осмогласия самым скудным по количеству песнопений является глас седьмой. Достаточно редко звучит этот глас, и поэтому, вероятно, нелегко его узнать и обозначить в памяти.


Тропарь Преображению «Преобразился еси на горе, Христе Боже»;

Тропарь блаж. Ксении Петербургской «Нищету Христову возлюбивши»;

Воскресный тропарь «Разрушил еси Крестом Твоим смерть».


ГЛАС 8 - «выражает веру в будущую жизнь, созерцает небесные тайны, молится о блаженстве души». Восьмой глас можно еще назвать гласом восклицания: большинство песнопений подчеркивают эту восклицательную сторону. Многие из них прямо начинаются междометиями: «Увы!» или «О!». Восьмой глас можно рассматривать и как глас «трубный», глас высокого проповедания и похвалы.


Заупокойный тропарь «Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй»;

Тропарь Пятидесятнице «Благословен еси, Христе Боже наш»,

«Достойно есть» и «Взбранной воеводе» часто поют на 8-й глас;

Заупокойная стихира «Плачу и рыдаю»;

Ирмосы канона «Воду прошед, яко сушу» (6-я песнь «Молитву

Пролию ко Господу»).


Составила В.Хорецкая

Глас 1

Тропарь
Камени запечатану от иудей / и воином стрегущим Пречистое Тело Твое, / воскресл еси тридневный, Спасе, / даруяй мирови жизнь. / Сего ради Силы Небесныя вопияху Ти, Жизнодавче: / слава Воскресению Твоему, Христе, / слава Царствию Твоему, / слава смотрению Твоему, едине Человеколюбче.

Кондак
Воскресл еси яко Бог из гроба во славе, / и мир совоскресил еси; / и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе; / Адам же ликует, Владыко; / Ева ныне от уз избавляема радуется, зовущи: / Ты еси, Иже всем подая, Христе, воскресение.

Глас 2

Тропарь
Егда снизшел еси к смерти, Животе Безсмертный, / тогда ад умертвил еси блистанием Божества; / егда же и умершия от преисподних воскресил еси, / вся Силы Небесныя взываху: / Жизнодавче, Христе Боже наш, слава Тебе.

Кондак
Воскресл еси от гроба, Всесильне Спасе, / и ад, видев чудо, ужасеся, / и мертвии восташа; / тварь же видящи срадуется Тебе, / и Адам свеселится, / и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.

Глас 3

Тропарь
Да веселятся Небесная, / да радуются земная; / яко сотвори державу / мышцею Своею Господь, / попра смертию смерть, / первенец мертвых бысть; / из чрева адова избави нас, / и подаде мирови велию милость.

Кондак
Воскресл еси днесь из гроба, Щедре, / и нас возвел еси от врат смертных; / днесь Адам ликует, и радуется Ева, / вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно / Божественную державу власти Твоея.

Глас 4

Тропарь
Светлую Воскресения проповедь / от Ангела уведевша Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержеся смерть, / воскресе Христос Бог, / даруяй мiрови велию милость.

Кондак
Спас и Избавитель мой / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши, / и яко Владыка / воскресе тридневен.

Глас 5

Тропарь
Собезначальное Слово Отцу и Духови, / от Девы рождшееся на спасение наше, / воспоим, вернии, и поклонимся; / яко благоволи плотию взыти на Крест, / и смерть претерпети, / и воскресити умершия / славным Воскресением Своим.

Кондак
Ко аду, Спасе мой, сошел еси, / и врата сокрушивый яко всесилен, / умерших яко Создатель совоскресил еси, / и смерти жало сокрушил еси, / и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче; / темже вси зовем: / спаси нас, Господи.

Глас 6

Тропарь
Ангельския Силы на гробе Твоем, / и стрегущии омертвеша; / и стояше Мария во гробе, / ищущи Пречистаго Тела Твоего. / Пленил еси ад, не искусився от него; / сретил еси Деву, даруяй живот. / Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

Кондак
Живоначальною дланию / умершия от мрачных удолий / Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, / воскресение подаде человеческому роду: / есть бо всех Спаситель, / Воскресение и Живот, и Бог всех.

Глас 7

Тропарь
Разрушил еси Крестом Твоим смерть, / отверзл еси разбойнику рай; / мироносицам плач преложил еси, / и апостолом проповедати повелел еси, / яко воскресл еси, Христе Боже, / даруяй мирови / велию милость.

Кондак
Не ктому держава смертная / возможет держати человеки: / Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея; / связуем бывает ад, / пророцы согласно радуются, / предста, глаголюще, Спас сущим в вере, / изыдите, вернии, в воскресение.

Глас 8

Тропарь
С высоты снизшел еси, Благоутробне, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши страстей, / Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Кондак
Воскрес из гроба, умершия воздвигл еси, / и Адама воскресил еси, / и Ева ликует во Твоем Воскресении, / и мирстии концы торжествуют / еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.

Тропари и Кондаки Воскресные Восьми Гласов

Глас1

Тропарь
Хотя камень был опечатан иудеями, / и воины стерегли пречистое тело Твое, / воскрес Ты в третий день, Спаситель, / даруя миру жизнь. / Потому Силы Небесные взывали к Тебе, Податель жизни: / "Слава воскресению Твоему, Христе; / слава Царству Твоему; / слава промыслу Твоему, Единый Человеколюбец!"

Кондак
Воскрес Ты, как Бог, из гроба во славе / и мир с Собою воскресил. / И естество человеческое как Бога воспело Тебя, / и исчезла смерть. / Адам торжествует, Владыка, / и Ева, ныне, от уз избавляемая, радуется, взывая: / "Ты, Христе, всем даруешь воскресение!"

Глас 2

Тропарь
Когда сошел Ты к смерти, Жизнь бессмертная, / тогда ад умертвил Ты сиянием Божества. / Когда же Ты и умерших из преисподней воскресил, / все Силы Небесные взывали: / "Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!"

Кондак
Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, / и ад, увидев это чудо ужасался, / и мертвые восставали. / И все творение, видя это, радуется с Тобой, и Адам веселится, / и мир Тебя, Спаситель мой, / прославляет непрестанно.

Глас 3

Тропарь
Да веселится все небесное, / да радуется все земное, / ибо явил могущество руки Своей Господь: / попрал смертию смерть, / сделался первенцем из мертвых, / из чрева ада избавил нас / и даровал миру великую милость.

Кондак
Воскрес Ты в сей день из гроба, Милосердный / и вывел нас из врат смерти. / В сей день Адам ликует и радуется Ева, / а вместе с ними и пророки с патриархами воспевают непрестанно / божественную мощь власти Твоей.

Глас 4

Тропарь
Радостную весть о воскресении узнав от Ангела, / и избавившись от прародительского осуждения, / Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: / "Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, / дарующий миру великую милость!"

Кондак
Спаситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день.

Глас 5

Тропарь
Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, / от Девы родившееся для спасения нашего, / воспоем, верные, и поклонимся Ему, / ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, / и смерть претерпеть, и воскресить умерших / славным воскресением Своим.

Кондак
Во ад сошел Ты, Спаситель мой, / и врата его сокрушив, как Всемогущий, / как Творец умерших воскресил с Собою, / и жало смерти уничтожил, (Христе), / и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. / Потому все мы восклицаем Тебе: / "Спаси нас, Господи!"

Глас 6

Тропарь
Ангельские Силы - при гробе Твоем, / и охранявшие его омертвели, / а Мария стояла в гробнице / и искала пречистое тело Твое. / Ты опустошил ад, не потерпев от него, / Ты встретил Деву, дарующий жизнь. / Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!

Кондак
Живоначальною Своею дланию / из мрачных глубин всех умерших воскресив, / Податель жизни Христос Бог, / воскресение даровал человеческой природе, / ибо Он - Спаситель всех, воскресение и жизнь / и Бог всего!

Глас 7

Тропарь
Сокрушил Ты Крестом Своим смерть, / открыл разбойнику рай, / плач мироносиц в радость изменил / и Своим апостолам проповедовать повелел, / что Ты воскрес, Христе Боже, / даруя миру / великую милость.
Кондак
Уже не сможет более удерживать людей власть смерти, / ибо сошел Христос, сокрушая и разоряя силы ее. / Ад связан, пророки согласно радуются: / "Явился, - говорят, - Спаситель тем, кто в вере; / выходите, верные для воскресения!"

Глас 8

Тропарь
С высоты сошел Ты, милосердный, / благоволил пребыть три дня во гробе, / чтобы нас освободить от страстей, / - жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!

Кондак
Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг, / и Адама воскресил, / и Ева ликует о Твоем воскресении, / и пределы мира торжествуют / о Твоем восстании из мертвых, Многомилостивый.

Глас 1:

Тропарь

Камени запечатану от иудей и воином стерегущим Пречистое Тело Твое, воскресл если тридневный, Спасе, даруяй мирови жизнь. Сего ради силы небесныя вопияху Ти, Жизнодавче: слава воскресению Твоему, Христе, слава Царствию Твоему, слава смотрению Твоему, едине Человеколюбче.

Богородичен

Гавриилу, вещавшу Тебе Дево, радуйся, со гласом воплощашеся всех Владыка, в Тебе, Святем Кивоте, якоже рече праведный Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши Зиждителя Твоего. Слава всельшемуся в Тя, слава прошедшему из Тебе, слава свободившему нас Рождеством Твоим.

Кондак

Воскресл еси яко Бог из гроба во славе, и мир совоскресил еси; и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе; Адам же ликует, Владыко; Ева ныне от уз избавляема радуется, зовущи: Ты еси, Иже всем подая, Христе, воскресение.

Глас 2:

Тропарь

Егда снизшел еси к смерти, Животе Безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества: егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся силы небесныя взываху: Жизнодавче, Христе Боже наш, слава Тебе.

Богородичен

Вся паче смысла, Вся преславная Твоя, Богородице, таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши истиннаго; Того моли спастися душам нашим.

Кондак

Воскресл еси от гроба, Всесильне Спасе, и ад видев чудо, ужасеся, и мертвии восташа; тварь же видящи срадуется Тебе, и Адам свеселится, и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.

Глас 3:

Тропарь

Да веселятся небесная, да радуются земная, яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть; из чрева адова избави нас, и подаде мирови велию милость.

Богородичен

Тя Ходатайствовавшую спасение рода нашего, воспеваем, Богородице Дево: плотию бо от Тебе восприятою Сын Твой и Бог наш, Крестом восприим страсть, избави нас от тли яко Человеколюбец.

Кондак

Воскресл еси днесь из гроба, Щедре, и нас возвел еси от врат смертных; днесь Адам ликует, и радуется Ева, вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно Божественную державу власти Твоея.

Глас 4:

Тропарь

Светлую воскресения проповедь от Ангела уведевша Господни ученицы и прадеднее осуждение отвергша, апостолом хвалящася глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.

Богородичен

Еже от века утаенное, и Ангелом несведомое таинство, Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, Имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.

Кондак

Спас и Избавитель мой из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, и врата адова сокруши, и яко Владыка воскресе тридневен.

Глас 5:

Тропарь

Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим, вернии, и поклонимся, яко благоволи плотию взыти на крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным воскресением Своим.

Богородичен

Радуйся, двере Господня непроходимая. Радуйся, стено и покрове притекающих к Тебе. Радуйся, необуреваемое пристанище и неискусобрачная, рождшая плотию Творца Твоего и Бога, молящи не оскудевай от воспевающих и кланяющихся рождеству Твоему.

Кондак

Ко аду, Спасе мой, сошел еси, и врата сокрушивый яко Всесилен, умерших яко Создатель совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче, темже вси зовем: спаси нас, Господи.

Глас 6:

Тропарь

Ангельския силы на гробе Твоем и стрегущии омертвеша, и стояше Мария во гробе, ищущи Пречистаго Тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него; сретил еси Деву, даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

Богородичен

Благословенную нарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на Кресте, взыскати хотя Адама, глаголя Ангелом: срадуйтеся Мне, яко обретеся погибшая драхма. Вся мудре устроивый, Боже наш, слава Тебе.

Кондак

Живоначальною дланию умершия от мрачных удолий Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех Спаситель, воскресение и живот, и Бог всех.

Глас 7:

Тропарь

Разрушил еси Крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай, мироносицам плач преложил еси, и апостолом проповедати повелел еси, яко воскресл еси, Христе Боже, даруяй мирови велию милость.

Богородичен

Яко нашего воскресения сокровище, на Тя надеющияся, Всепетая, от рова и глубины прегрешений возведи; Ты бо повинныя греху спасла еси, рождши Спасение наше; яже прежде рождества Дева, и в рождестве Дева, и по рождестве паки пребываеши Дева.

Кондак

Не ктому держава смертная возможет держати человеки: Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея; связуемь бывает ад, пророцы согласно радуются, предста, глаголюще, Спас сущим в вере: изыдите, вернии, в воскресение.

Глас 8:

Тропарь

С высоты снизшел еси, Благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей, Животе и воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Богородичен

Иже нас ради рождейся от Девы, и распятие претерпев, Благий, испровергий смертию смерть, и воскресение явлей яко Бог, не презри, яже создал еси рукою Твоею; яви человеколюбие Твое, Милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны; и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя.

Кондак

Воскрес из гроба, умершия воздвигл еси, и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем воскресении, и мирстии концы торжествуют еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.


Гласы — музыкальная система из восьми ладов (гласов), лежащая в основе старинных песнопений в Православной Церкви. В широком смысле гласом можно назвать набор мелодий, на которые поются те или иные песнопения. В певческой практике сложилось понимание гласа как мелодии, служащей трафаретом для распевания всех текстов, к данному гласу относящихся. Попевки одного гласа не одинаковы (как в греческом, так и в русском пении) для ирмосов, прокимнов, тропарей. Так как в богослужении употребляются песнопения разных типов: тропарь, стихира, прокимен, ирмос и др. — для них установлены и различные напевы. Таким образом, чтобы правильно спеть, необходимо знать не только номер гласа, но и его тип: тропарный, стихирный или иной.

Тем не менее, музыкальная основа всех мелодических вариантов одного и того же гласа и доныне одна и та же — она сохранялась более или менее постоянно в течение веков.

Восемь гласов составляют т. н. систему «осмогласия» (т. е. восьмигласия), которая охватывает почти весь основной фонд церковной музыки. Большинство песнопений богослужений одной недели подчинено одному из восьми гласов. Восемь недель образуют восьминедельный гласовый цикл.

По преданию Православной Церкви, систему гласов ввел преподобный Иоанн Дамаскин. Гласов всего 8, из них 4 основных и 4 косвенных. В Греческой Церкви они так и именуются: 1, 2, 3, 4, 1 косв., 2 косв., 3 косв., 4 косв., а в Русской соответственно 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Ниже приведем небольшие «описания» каждого гласа, а также далеко не полный перечень наиболее знакомых верующим песнопений разных гласов.

Глас 1-й

Тропарь

Камени запечатану от иудей и воином стрегущим Пречистое Тело Твое, воскресл еси тридневный, Спасе, даруяй мирови жизнь. Сего ради силы Небесныя вопияху Ти, Жизнодавче: слава воскресению Твоему, Христе, слава Царствию Твоему, слава смотрению Твоему, Едине Человеколюбче.

[Хотя камень был запечатан иудеями, а воины стерегли Пречистое Тело Твое, Ты, Спаситель, воскрес на третий день, даруя тем жизнь миру. Потому Силы Небесные взывали к Тебе, Податель жизни: «Слава Воскресению Твоему, Христе, слава Царству Твоему, слава Промыслу Твоему, Единый Человеколюбец!»]

Кондак

Воскресл еси яко Бог из гроба во славе, и мир совоскресил еси, и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе; Адам же ликует, Владыко, Ева, ныне от уз избавляема, радуется, зовущи: Ты еси, Иже всем подая, Христе, воскресение.

[Ты воскрес, как Бог, из гроба во славе, и мир с Собою воскресил; и естество человеческое воспевает Тебя как Бога, и смерть исчезла; Адам ликует, Владыка, и Ева, ныне от уз избавляемая, радуется, восклицая: «Ты, Христе, даруешь всем воскресение!»]


Глас 2-й

Тропарь

Егда снизшел еси к смерти, Животе безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества; егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся силы Небесныя взываху: Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе.

[Когда Ты, Жизнь Бессмертная, сошел к смерти, тогда ад умертвил сиянием Божества; когда же Ты и умерших возвел из глубин земли, все Небесные Силы восклицали: «Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!»]

Кондак

Воскресл еси от гроба, всесильне Спасе, и ад, видев чудо, ужасеся, и мертвии восташа. Тварь же видящи срадуется Тебе, и Адам свеселится, и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.

[Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, и ад, увидев это чудо, ужаснулся, и мертвые воскресли. И род человеческий, видя это, радуется с Тобою, и Адам веселится, и мир, Спаситель мой, прославляет Тебя непрестанно.]


Глас 3-й

Тропарь

Да веселятся небесная, да радуются земная, яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть; из чрева адова избави нас и подаде мирови велию милость.

[Да веселятся Небесные, да радуются земные, ибо явил мощь руки Своей Господь: смертью победил смерть, сделался первенцем из мертвых; от чрева ада избавил нас и даровал миру великую милость.]

Кондак

Воскресл еси днесь из гроба, Щедре, и нас возвел еси от врат смертных; днесь Адам ликует и радуется Ева, вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно Божественную державу власти Твоея.

[Воскрес Ты в сей день из гроба, Милостивый, и вывел нас из врат смерти. Ныне Адам ликует и радуется Ева и вместе с ними пророки с патриархами непрестанно воспевают Божественную силу власти Твоей.]


Глас 4-й

Тропарь

Светлую воскресения проповедь от Ангела уведевша Господни ученицы и прадеднее осуждение отвергша, апостолом хвалящася глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.

[Радостную весть о воскресении узнав от Ангела и освободившись от прародительского осуждения, Господни ученицы, торжествуя, говорили апостолам: «Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, дарующий миру великую милость!»]

Кондак

Спас и Избавитель мой, из гроба яко Бог воскреси от уз земнородныя и врата адова сокруши, и яко Владыка воскресе тридневен.

[Спаситель и Избавитель мой, из гроба, как Бог, воскресил от оков на земле рожденных, и врата ада сокрушил и, как Владыка, воскрес на третий день.]


Глас 5-й

Тропарь

Собезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся, яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.

[Слово, безначальное как Отец и Дух, от Девы родившееся для спасения нашего, воспоем, верные, и поклонимся Ему, ибо благоволил Он плотью взойти на Крест, и претерпеть смерть, и воскресить умерших славным воскресением Своим.]

Кондак

Ко аду, Спасе мой, сошел еси, и врата сокрушивый яко Всесилен, умерших яко Создатель совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче. Темже вси зовем: спаси нас, Господи.

[В ад сошел Ты, Спаситель мой, и сокрушив, как Всемогущий, врата его, умерших воскресил с Собою, как Творец, и жало смерти уничтожил, и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. Поэтому все мы восклицаем Тебе: «Спаси нас, Господи!»]


Глас 6-й

Тропарь

Ангельския силы на гробе Твоем и стрегущия омертвеша, и стояше Мария во гробе, ищущи Пречистаго Тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него; сретил еси Деву, даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

[Ангельские силы явились при гробе Твоем, и стража омертвела, и стояла Мария в гробнице, ища Пречистое Тело Твое. Ты сковал ад, не пострадав от него; Ты встретил деву, даруя жизнь. Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!]

Кондак

Живоначальною дланию, умершия от мрачных удолий Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех Спаситель, Воскресение и Живот, и Бог всех.

[Источающей жизнь рукой Своей из мрачных глубин умерших всех Податель жизни Христос Бог воскресив, воскресение даровал роду человеческому, ибо Он — Спаситель, Воскресение и Жизнь, и Бог всех.]


Глас 7-й

Тропарь

Разрушил еси Крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай, мироносицам плач преложил еси и апостолом проповедати повелел еси, яко воскресл еси, Христе Боже, даруяй мирови велию милость.

[Ты сокрушил Крестом Твоим смерть, открыл разбойнику рай, плач мироносиц превратил в радость и апостолам проповедовать повелел, что Ты воскрес, Христе Боже, даруя миру великую милость.]

Кондак

Не ктому держава смертная возможет держати человеки: Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея. Связуемь бывает ад, пророцы согласно радуются: предста, глаголюще, Спас сущим в вере, изыдите вернии в воскресение.

[Уже не сможет больше власть смерти удерживать людей, ибо Христос сошел в ад, сокрушая и уничтожая силы ее. На ад налагаются цепи; пророки единодушно радуются, вещая: «Явился Спаситель пребывающим в вере, выходите, верные, для воскресения!»]


Глас 8-й

Тропарь

С высоты снизшел еси, Благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей, Животе и Воскресение наше, Господи, слава Тебе.

[С высоты сошел, Милосердный, погребение принял трехдневное, да нас освободишь от страданий; Жизнь и Воскресение наше, Господи, слава Тебе!]

Кондак

Воскрес из гроба, умершия воздвигл еси, и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем воскресении, и мирстии концы торжествуют, еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.

[Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг и воскресил Адама, и Ева ликует о Твоем воскресении, и пределы мира празднуют Твое воскресение из мертвых, Многомилостивый.]

Восемь церковных гласов

Гласы — музыкальная система из восьми ладов (гласов), лежащая в основе старинных песнопений в Православной Церкви. В широком смысле гласом можно назвать набор мелодий, на которые поются те или иные песнопения. В певческой практике сложилось понимание гласа как мелодии, служащей трафаретом для распевания всех текстов, к данному гласу относящихся. Попевки одного гласа не одинаковы (как в греческом, так и в русском пении) для ирмосов, прокимнов, тропарей. Так как в богослужении употребляются песнопения разных типов: тропарь, стихира, прокимен, ирмос и др. — для них установлены и различные напевы. Таким образом, чтобы правильно спеть, необходимо знать не только номер гласа, но и его тип: тропарный, стихирный или иной.

Тем не менее, музыкальная основа всех мелодических вариантов одного и того же гласа и доныне одна и та же — она сохранялась более или менее постоянно в течение веков.

Восемь гласов составляют т. н. систему «осмогласия» (т. е. восьмигласия), которая охватывает почти весь основной фонд церковной музыки. Большинство песнопений богослужений одной недели подчинено одному из восьми гласов. Восемь недель образуют восьминедельный гласовый цикл.

По преданию Православной Церкви, систему гласов ввел преподобный Иоанн Дамаскин. Гласов всего 8, из них 4 основных и 4 косвенных. В Греческой Церкви они так и именуются: 1, 2, 3, 4, 1 косв., 2 косв., 3 косв., 4 косв., а в Русской соответственно 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Ниже приведем небольшие «описания» каждого гласа, а также далеко не полный перечень наиболее знакомых верующим песнопений разных гласов.

ГЛАС 1 — древние церковные писатели говорили, что «первый глас важен, величествен и наиболее торжествен». Его сравнивали с солнцем, говоря, что он прогоняет леность, вялость, сон, грусть и смущение. В первой строке и тропарного, и стихирного распевов этого гласа есть широкий «шаг» мелодии наверх, что и придает ему мерность, важность и торжественность.

Тропарь Кресту «Спаси, Господи, люди Твоя»;
Тропарь Богоявлению «Во Иордане крещающуся Тебе, Господи»;
Тропарь Успению «В рождестве девство сохранила еси»;
Догматик «Всемирную славу»;
Ирмосы канонов Св. Пасхи «Воскресения день, просветимся, людие»;
Рождества Христова «Христос раждается, славите»;
Ирмосы воскресного канона «Твоя победительная десница».

ГЛАС 2 — «исполнен кротости, благоговения, он утешает печальных и отгоняет мрачные переживания». Поется несколько вариантов этого гласа, однако общее — гибкая мелодия, светлая интонация — присутствует во всех вариантах распевов.

Тропарь Нерукотворенному образу «Пречистому Твоему образу покланяемся, Благий»;
Тропарь Крестителю и Предтече Иоанну «Память праведнаго с похвалами»;
Тропарь субботы, всем святым и усопшим
«Апостоли, мученицы и пророцы»;
Богородичен «Преблагославенна еси, Богородице Дево»;
Ирмосы канонов «Во глубине посла иногда», «Грядите, людие».

ГЛАС 3 — «глас бурный, он, как море при непогоде, побуждает на духовный подвиг». Эта характеристика древних относится в полной мере к поющемуся у нас тропарному распеву гласа. Стихирный же распев более безмятежен.

Кондак Рождеству Христову «Дева днесь Пресущественнаго раждает»;
Тропарь вмч. Пантелеимону «Страстотерпче святый»;
Воскресная стихира «Твоим Крестом, Христе Спасе».

ГЛАС 4 — «двоякий: то возбуждает радость, то внушает печаль. Тихими и мягкими переходами тонов он сообщает покой душе, внушает стремление к Вышнему, наиболее выражая действие на нас Божией благодати». Пожалуй, один из наиболее употребительных и «популярных» гласов церковного пения в сравнении с другими. Многие известные всем тропари написаны именно на этот глас. Его логичное и простое мелодическое строение доступно всем.

Тропарь Рождеству Христову «Рождество Твое, Христе
Боже наш»;
Тропарь Божией Матери «Богородице Дево, радуйся»;
Тропарь свт. Николаю «Правило веры и образ кротости»;
Догматик «Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид»;
Ирмосы канона Богородице «Отверзу уста моя»;
Ирмосы воскресного канона «Моря чермную пучину».

ГЛАС 5 — «успокаивает душевные волнения, он подходит для плача о грехах». Мелодия гласа равномерно «покачивает» слова песнопений, интонация скользит то вверх, то вниз, давая ощущение покоя и бесконечности.

Заупокойный седален «Покой, Спасе наш, с праведными рабы Твоя»;
Воскресные тропари «Ангельский собор» («Благословен еси,
Господи, научи мя оправданием Твоим»);
Догматик «В Чермнем мори».

ГЛАС 6 — «рождает благочестивые чувства — преданность, человечность, любовь». Так писали древние. Мы же знаем этот глас и как глас сосредоточенности и скорби — минорная интонация, в которой, как по «ступенькам», поднимаются слова текста.

Воскресная песнь по Евангелии «Воскресение Христово видевше»;
Тропарь (стихира) Святому Духу «Царю Небесный»;
Стихира «Воскресение Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небеси»;
Погребальная стихира «Зряще мя безгласна»;
Ирмосы канона «Яко по суху пешешествовав Израиль»
(6-я песнь «Житейское море»).

ГЛАС 7 — «глас мягкий, трогательный, увещающий. Он ласково убеждает, призывает, просит об умилостивлении». Из всех гласов нашего осмогласия самым скудным по количеству песнопений является глас седьмой. Достаточно редко звучит этот глас, и поэтому, вероятно, нелегко его узнать и обозначить в памяти.

Тропарь Преображению «Преобразился еси на горе, Христе Боже»;
Тропарь блаж. Ксении Петербургской «Нищету Христову возлюбивши»;
Воскресный тропарь «Разрушил еси Крестом Твоим смерть».

ГЛАС 8 — «выражает веру в будущую жизнь, созерцает небесные тайны, молится о блаженстве души». Восьмой глас можно еще назвать гласом восклицания: большинство песнопений подчеркивают эту восклицательную сторону. Многие из них прямо начинаются междометиями: «Увы!» или «О!». Восьмой глас можно рассматривать и как глас «трубный», глас высокого проповедания и похвалы.

Заупокойный тропарь «Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй»;
Тропарь Пятидесятнице «Благословен еси, Христе Боже наш»,
«Достойно есть» и «Взбранной воеводе» часто поют на 8-й глас;
Заупокойная стихира «Плачу и рыдаю»;
Ирмосы канона «Воду прошед, яко сушу» (6-я песнь «Молитву
пролию ко Господу»).

Составила В. Хорецкая

Здравствуйте! 1.В последовании ко Причащению после канона читается тропарь дня или праздника, а если неделя - то тропарь воскресный по гласу. Скажите, пожалуйста, какой именно воскресный тропарь (т. е. какого гласа) читать?

2. Поясните, пожалуйста, что значит в каноне покаянном ирмос песни 7: "Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших."

3. И ещё из канона молебного Богородице ирмос песни 4: "Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество." Что значит слово «смотрение»? Спаси Господи.

Отвечает священник Афанасий Гумеров, насельник Сретенского монастыря:

1.Все церковные песнопения исполняются на восемь гласов или напевов. Меняются они каждую седмицу в воскресение (неделю). Только во время светлой седмицы Святой Пасхи гласы меняются каждый день, потому что все дни воскресные. Глас каждого воскресного дня и последующей седмицы можно узнать по церковному календарю. В ближайшее воскресение (11/24 октября) – 4-й глас.

2.Каноны, которые читаются на утрени, во время молебнов или в составе молитвенного правила состоят из тропарей и ирмосов. Тропарь – краткая песнь, в которой прославляются дела Бога, Матери Божией, святых, выражается смысл и внутренне значение праздника или события (благодарение, покаяние, прошение). Ирмос (греч. eiro –связывать, сцеплять), являясь первым стихом, дает образец построения тропарей данной песни. Ирмосы составлены на основе библейских песен, поэтому для их понимания надо обратиться к этим священным текстам. Ирмос 4-й песни кратко выражает молитву пророка Аввакума (3:1-19): «Господи! услышал я слух Твой и убоялся. Господи! соверши дело Твое среди лет, среди лет яви его; во гневе вспомни о милости <…> Бог от Фемана грядет и Святый - от горы Фаран. Покрыло небеса величие Его, и славою Его наполнилась земля <...> Ты выступаешь для спасения народа Твоего, для спасения помазанного Твоего <...> Господь Бог - сила моя: Он сделает ноги мои как у оленя и на высоты мои возведет меня!». Для изображения величия Господа пророк пользуется высоким поэтическим языком. Смысл молитвы: услышав о делах Божиих, пророк исполнился благоговейным страхом и прославил Бога. Церковно-славянское слово «смотрение» указывает на действие Божественного Промысла. Господь имеет смотрение (план, замысел) о мире в целом и о каждом человеке. Ирмос 7-й песни кратко говорит о чуде спасения трех еврейских отроков, брошенных по повелению Навуходоносора в огненную печь (Дан.3:19-100). При составлении этого ирмоса использованы слова из песни одного из отроков Азарии: «Благословен Ты, Господи Боже отцов наших, хвально и прославлено имя Твое вовеки» (3:26). Навуходоносор был изумлен увиденным чудом и сказал: «благословен Бог Седраха, Мисаха и Авденаго, Который послал Ангела Своего и избавил рабов Своих, которые надеялись на Него и не послушались царского повеления, и предали тела свои [огню], чтобы не служить и не поклоняться иному богу, кроме Бога своего!» (3:95). Поэтому в ирмосе поется: «мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших».

Загрузка...